
Material och proceedings
Här finns material från de bidrag som presenterades under konferensen i form av plenarsessioner och parallella presentationer, workshops, rundabordssamtal samt under det Öppna torget. Du hittar material som användes eller delades ut under bidragen, t.ex. Powerpoint-presentationer, handouts och postrar.
Här publiceras också de texter som utgör konferensens proceedings. Alla som fått sitt abstract accepterat av de sakkunniga har erbjudits möjlighet att publicera en text i proceedings. Texterna har inte granskats utan författaren ansvarar själv för innehåll och vetenskaplig kvalitet.
Vill du dela med dig av material från din presentation,
workshop, rundabordsdiskussion eller bidrag på öppet torg?
Läs mer här »
Keynote: Nordisk dialog om lärande, ”Fyra bröllop och en begravning”
Onsdag 13.20-14.30, Aula Magna
Filer | ||||
---|---|---|---|---|
Lars-Owe Dahlgren professor i pedagogik med inriktning mot didaktik, Linköpings universitet |
Presentation | |||
Berit Eika läkare, professor i medicinsk pedagogik, Aarhus universitet |
Presentation | |||
Rune Krumsvik professor och forskningsledare för projektet Digital Learning Communities, Universitetet i Bergen |
Presentation | |||
Beatrice Högå Ordförande SFS |
Presentation |
Pass 1: Onsdag 15.00-16.00
Lokal | Form | Rubrik och medverkande | Filer | |
---|---|---|---|---|
Vänster hörsal | P | Nytt nationellt kvalitetsutvärderingssystem Pär Brännström, HSV |
Presentation | |
Vänster hörsal | P | Europeisk benchmarking av e-lärande vid Lunds universitet –
syfte, resultat och rekommendationer Ebba Ossiannilsson, LU, Lena Landgren, LU |
Presentation Rapport |
|
Polstjärnan | RBS | Spelar källorna någon roll för uppsatsens kvalitet? Hanna Wilhelmsson, MaH, Helen Rasmussen, MaH, Ib Lundgren, MaH |
||
Kungsstenen | RBS | Hur tävlar man i praktisk handledning? Per Blomqvist, UU, Mattias Perzon, UU, Per nilla Kihlberg, UU, Jakob Johansson, UU |
||
Spelbomskan | P | Ett nytt verktyg för yrkesförberedande träning i kommunikation
och problemlösning Torgny Fornstedt, UU |
Presentation | |
Spelbomskan | P | Ökad djupinlärning och tilltro till egen förmåga genom
samarbete mellan sjukgymnast- och tandhygieniststudenter Maria Hagströmer, KI, Nadja Bjurshammar, KI, Birgitta Nordgren, KI, Cecilia Fridén, KI, Annsofi Johannsen, KI |
||
U27 | RBS | Kollegial reflektion, att utveckla sin undervisning tillsammans
med andra Anna Bjuremark, LiU, Ann-Sofie Bergeling, LiU |
||
U26 | WSH | Fokusera på kritiska aspekter med rangordningsövningar Staffan Andersson, UU, Jannika Andersson Chronholm, UU, Maja Elmgren, UU, Johan Larsson, UU |
Presentation | |
Höger hörsal | P | Erfarenheter av portfoliometodiken inom nätutbildning –
Kritiska reflektioner och ”halleluja moments” Elinor Adenling, UmU, Johanna Olsson, UmU |
Presentation | |
Höger hörsal | P | Kvalitetssäkring av utbildning med generella kompetenser i fokus: erfarenheter från Väg- och vattenprogrammet på Chalmers Fia Christina Börjeson, CTH, Mihail Serkitjis, CTH |
||
Höger hörsal | P | How can Undergraduate Students in Business Administration
be Socialized into Learning and Applying an Academic Writing Style and Avoiding Plagiarism? Clara Gustafsson, SU |
||
Y22 | RBS | Jämförbarhet vid bedömning av studentarbeten Hans Lekeberg, MaH, Henriette Lucander, MaH,Helena Ondrus, MaH, Erik ngemansson, MaH |
||
Y21 | RBS | Hvordan hjelpe studentene til å få mest mulig ut av gruppearbeid? Sven Åke Bjørke, Univ i Agder, Nina Skjeseth, Pedagogisk senter i Kristiansand kommune |
||
Y12 | WSH | Fötterna i marken och blicken mot skyn - Strategier för
samverkan med näringsliv och samhälle i utbildningar Margareta Erhardsson, UmU, Maria Göransdotter, UmU, Monica Lindh-Karlsson, UmU |
Presentation | |
Y20 | RBS | Ett nätverkande för kvalitet i forskarutbildningen Tomas Grysell, UU |
||
Y10 | RBS | Ämnesdidaktik i högre utbildning - mode, möjlighet, problem? Stefan Ekecrantz, SU |
||
Y11 | RBS | Hur kan vi stödja lärandet hos studenter som studerar på engelska? Åsa Rurling, HSV, Gunnar Enequist, HSV |
||
Bergsmannen | WSH | Att belägga, bedöma och belöna pedagogisk skicklighet Åsa Ryegård, UU, Karin Apelgren, UU, Thomas Olsson, LU, Lotta Antman, BTH, Katarina Winka, UmU, Kerstin Rexling, HDa, Fredrik Oldsjö, SU, Yael Tågerud LNU, Leif Karlsson, HKr, Kjell-Åke Brorsson, MdH, Britt Englund, Birgitta Giertz |
Pass 2: Onsdag 16.15-17.15
Lokal | Form | Rubrik och medverkande | Filer | |
---|---|---|---|---|
Vänster hörsal | RBS | Kvalitetsarbete – ett hinder för kvalitet? Carola Aili, HKr, Stefan Andersson, HKr |
||
Y20 | P | Att undervisa med minskade resurser och samtidigt förbättra undervisningskvalitén Hans Frimmel, UU |
||
Y20 | P | Pedagogiskt koncept för handledning och undervisning - utvecklat
på Stanford - tillämpbart i Sverige Jakob Johansson, UU |
||
Y20 | P | Testdriven utbildning - strukturerad formativ examination Fredrik Niemelä, KTH, Emma Enström, KTH, Gunnar Kreitz, KTH, Viggo Kann, KTH |
Presentation | |
Höger hörsal | P | ”Diskutera som vi!” Bedömningskriterier enligt varje ämnes
sätt att tänka Mona Blåsjö, SU |
Presentation | |
Höger hörsal | P | Lärande i ljuset av kunskapens användning Åsa Fasth, CTH, Bertil Gustafsson, CTH |
||
Höger hörsal | P | Arkitektur och teknik: att gestalta och kommunicera energieffektiva
byggnader bortom traditionella rum för lärande Ann-Marie Eriksson, CTH, Paula Wahlgren, CTH, Kajsa Crona, CTH |
Presentation | |
Kungsstenen | RBS | Om hur vi kan utveckla, bedöma och examinera studenters 48 värderingsförmåga och förhållningssätt Katarina Wretlind, MaH, Lina Gassner, MaH |
||
Y21 | P | Ombytta roller: När studenten undervisar Carl Savage, Ulrica von Thiele Schwarz, Shirin Amanali, Agneta Andersson, Susanne Carrera Löhr, Zenitha Eliasson, Hanna Eriksson, Anette Erlandsson, Sofia Goobar, Jenny Holm, Claudia Johansson, Elin Langendahl, Amie Lindberg, Jennifer Lundin, Anna Uhrdin (alla KI) |
||
Y21 | P | Interprofessionella studengruppers medverkan i kliniskt förbättringsarbete Johanna Dahlberg, LiU, Pia Tingström, LiU, Ebba Berglund, FoU-enheten, Landstinget Östergötland |
||
Y21 | P | Dialog för lärande som en fråga om att till-talas och an-svara. Lotta Jons, SU |
Presentation Rapport |
|
Y22 | P | Internasjonalisert, nettbasert undervisning på mastergradsnivå.
Om studieprogrammet ’Development Management’ Sven Åke Bjørke, Gunnar Naess, Universitetet i Agder |
||
Y22 | P | Reflections on Learner Support in ICT-based Distance Education
in China - Case Study of Six Distance Education Institutions Shuting Gao, SU |
||
Vänster hörsal | P | Att möta svensk högskola med ett andraspråk Patricia Staaf, MaH/LNU |
||
Vänster hörsal | P | Internationalization, pedagogy and change in the 21st Century Meeri Hellsten, SH |
||
Spelbomskan | P | Faculty-development follow up and some implications Thomas Lavelle, Handelshögskolan i Sthlm |
||
Spelbomskan | P | Teaching in English with a dual focus 57 Rhonwen Bowen, GU, Sylvi Vigmo, GU |
||
Spelbomskan | P | Universitetspedagogik – ny bok för den praktiskt verksamma universitetsläraren Ann-Sofie Henriksson, UU, Maja Elmgren, UU |
||
Y11 | RBS | Noll är bättre än minus Katarina Winka, UmU |
Presentation | |
U27 | RBS | Vem skall undervisa i den framtida högskolan och hur skall dessa lärare utbildas och förberedas för sitt uppdrag? Elinor Edvardsson Stiwne, LiU |
Keynote: Refining teaching, enhancing learning;
strategies for managing change.
Torsdag 09.00-10.00, Aula Magna
Filer | ||||
---|---|---|---|---|
Dai Hounsell Prof. of Higher Education, University of Edinburgh |
Presentation |
Pass 3: Torsdag 10.30-11.30
Lokal | Form | Rubrik och medverkande | Filer | |
---|---|---|---|---|
Y10 | P | Från ”Mästar-Gesäll” inlärning till studenten i centrum - en modell
för verksamhetsförlagt lärande Therese Granström., HDa, Marie Olsen, HDa |
||
Y10 | P | Lärarutbildning – handledning för kritisk reflektion Susanne Gustavsson, HS, Gunvi Broberg, HS, Susanna Nilsson Jaoobsson Marianne Lord, HS |
Presentation | |
Y21 | RBS | Bolognaprocessen 2020 – den kommande tioårsperiodens utmaningar Jan-Olov Höög, IPK och KI, Janerik Lundqvist, IPK och LiU |
||
Spelbomskan | P | Rollspel – spelar det någon roll? Jakob Johansson, UU |
||
Spelbomskan | P | Tillämpning av video i nätbaserade kurser inom högre utbildning Lena Dafgård, GU |
Presentation | |
Spelbomskan | P | Bilder av människans inre - Förförståelse och studentaktivitet Jannika Andersson Chronholm, Staffan Andersson, UU |
Presentation | |
U26 | RBS | Hur nås lärandemålen i en yrkesutbildning på distans? - En pedagogisk
utmaning som bygger på fantasi, medvetenhet och teknik i samklang Inger Lundberg Santesson, HDa, Marie Elf, HDa |
||
Vänster hörsal | P | Examination och bedömning i kölvattnet av Bolognaprocessen Linda Barman, KI, Maria Weurlander, KI |
||
Vänster hörsal | P | Hur ska vi skriva betygskriterier? Erfarenheter från en obligatorisk betygskurs för examinatorer vid SLU Cecilia Almlöv, SLU |
||
Vänster hörsal | P | Att koppla kursmål och betygskriterier till skriftliga tentor Stefan Pålsson, UU |
||
Y22 | RBS | Reell kompetens som resurs i högre utbildning? Mattias Danielsson, HB, Per Andersson, LiU/HB |
Rapport Presentation |
|
Bergsmannen | P | Inte utan min lärare - ett seminarium om en bättre grundutbildning för
framtidens utmaningar Beatrice Högå ordförande SFS, Andreas Åsander utredare SFS |
||
Y11 | RBS | Millenniegenerationens särskilda lärandestrategier Jan-Olof Gullö, SH |
||
Y20 | RBS | Mot bättre samarbete. Möjligheter och utmaningar i kursutveckling
genom IT
-plattformer Andrea Kollnitz, SU |
||
Y12 | P | Kreativt och kritiskt tänkande i utbildning på forskarnivå Eva Brodin, LNU |
||
Y12 | P | Illusion av ett mönster Detlef Quast, University of Applied Sciences, Germany |
Presentation | |
Y12 | P | Clinical Innovation Fellowship – an innovation / education
initiative for medtech Marcus Lindahl, UU, Pernilla Ulfvengren, KTH, Bertil Guve, KTH/KI Erik Pineiro, KTH/KI |
||
Kungsstenen | RBS | Hur arbetar vi med färdigheter, förtrogenhet, förhållningssätt
och omdöme i forskarhandledning? Khalid El Gaidi, KTH |
||
Höger hörsal | P | Forsknings- och utvecklingsprojektet ”Rum för lärande” Ewa Gruffman-Cruse, UmU, Kia Sundbaum, UmU, Tomas Grysell, UU |
||
Höger hörsal | P | Metoder för lärande i social hållbarhet – bilder av hemlösa. Ett utvidgat
akademiskt läranderum med möjlighet till identifikation och reflektion Anne-Charlotte Ek, MaH, Ina Alm, Malmö stad, Josefine Gustafsson, Naturskolan, Malmö |
||
Höger hörsal | P | Rummets roll som visuellt innovativt lim för ett tvärvetenskapligt team Monica Lindh Karlsson, UmU |
Pass 4: Torsdag 12.45-14.30
Lokal | Form | Rubrik och medverkande | Filer | |
---|---|---|---|---|
Kungsstenen | RBS | Att arbeta med studentretention Jonas Forsman, UU, Staffan Andersson, UU |
||
Bergsmannen | WSH | Pedagogisk kompetensutveckling – en strategisk fråga Maja Elmgren, Margareta Erhardsson, UmU, Karin Apelgren, UU, Katarina Winka |
Presentation | |
Vänster hörsal | P | Vetenskaplig metod på nätet – att dela digitala lärobjekt inom
en högskola Madelene Zetterlind, HJ, Christina Keller, HJ |
Presentation | |
Vänster hörsal | P | Learning from and with technology. Does higher education use
the potential of new technology? Samuel Edelbring, KI |
||
Vänster hörsal | P | Se och hör i när och fjärran Elisabeth Frank, LNU, Katarina Herrlin, LNU |
||
Vänster hörsal | P | Screen-capture som evalueringsredskap Petter Mathisen, Univ i Agder, Halvard Øysæd, Univ i Agder |
Presentation | |
U26 | WSH | Återkoppling för lärande Ann-Kristin Sandberg, KI |
||
Y22 | WSH | Att förstå undervisning genom upplevelseinriktad pedagogik Tomas Grysell, UU |
||
Y10 | P | Bedömning och examination av verksamhetsförlagd utbildning Marie Jedemark, HKr |
||
Y10 | P | Expertise, quality and judgment in architecture and urban design – A theory for assessing architecture quality Magnus Rönn, KTH |
||
Y10 | P | Demonstration av en modell för klinisk slutexamination vid
tandhygienistutbildningar Anna-Britta Larsson, HDa, Nina Sundberg, Görel Müller, HDa, Margaretha Olsson, KaU |
||
Y10 | P | Objective Structured Clinical Examination (OSCE)- assessment of competence and supporting reflective learning in dental education Cecilia Christersson, Kerstin Petersson, Henrik Jansson, Kristina Hellén-Halme, Bertil Kindby, Eva Lilja-Karlander (alla MaH) |
||
Y11 | WSH | Kvalitet och komplexitet: Analys av information som ett redskap
vid bedömning och examination Sofia Kjellström, HJ, Kristian Stålne, LU |
Presentation Artikel |
|
Y12 | WSH | Handen på hjärtat – Hur generella är generella kompetenser egentligen
på kandidat- respektive masternivå? Del 1 Magnus Gustafsson, Calle Carlsson, Fia Börjeson, Ann-Marie Ericson, (alla CTH) |
||
Höger hörsal | P | Värdet av att lösa riktiga problem i näringslivet Anne Algers, SLU |
||
Höger hörsal | P | Projekt DV - en företagskopplad projektkurs i mångkulturell studentmiljö Olle Gällmo, UU |
||
Höger hörsal | P | Samverkan med det omgivande samhället i en samhällsvetenskaplig
utbildning Gunilla Albinsson, BTH, Kerstin Arnesson, BTH |
Rapport | |
Höger hörsal | P | Ämnesdidaktisk forskning, undervisning och pedagogisk utveckling i
samverkan – exemplet datavetenskapens didaktik vid Uppsala Universitet Anders Berglund, Mats Daniels, Anna Eckerdal, Arnold Pears, Michael Thuné (alla UU) |
||
Y20 | WSH | Mötet mellan pedagogisk dokumentation och pedagoger –
ett lärande event Anna Palmer, SU, Kajsa Ohrlander, SU |
||
Y21 | WSH | Professionellt lärarskap - Att arbeta systematiskt med utveckling som högskolelärare Klara Bolander Laksov, Pia Angsmyr, Linda Barman, Lena Boman, Anna Hartman, Cormac McGrath, Ann-Kristin Sandberg, Charlotte Silén, Maria Weurlander (alla KI) |
||
Polstjärnan | P | Personlig och professionell vidareutveckling genom självstyrt lärande? Catharina Sjödahl Hammarlund, Christina Gummesson, Eva Nordmark, (alla LU) |
||
Polstjärnan | P | Livslångt arbetsintegrerat lärande Lars Johansson, HV |
Presentation | |
Polstjärnan | P | Web-basert bilde-lyd mentoring - Pedagogiske muligheter og utfordringer Petter Mathisen, Univ i Agder, Birgitte Wergeland, Univ i Agder |
Presentation | |
Polstjärnan | P | Teaching and Learning in the Global Classroom: Challenges & Opportunities, the SLU experience Natalie Jellinek, SLU |
||
Spelbomskan | P | Hantering av befordringsärenden rörande pedagogisk skicklighet Åsa Ryegård, UU, Katarina Winka, UmU, Karin Apelgren, UU |
Presentation | |
Spelbomskan | P | Webbaserad Pedagogisk Meritportfölj Jakob Johansson, UU, Karin Apelgren, UU, Martin Grydén, UU, Louise Rügheimer (alla UU) |
Öppet torg
Torsdag 14.30-16.00, Gallerierna utanför Aula Magna
Rubrik och medverkande | Filer | |
---|---|---|
Informationssökning och lärande – att utveckla en högskolepedagogisk temakurs Hanna Wilhelmsson, Helen Rasmussen, Linda Karlsson |
||
Högskoleverket och de nya kvalitetsutvärderingarna Karin Agélii, Pär Brännström |
||
Faktorer som påverkar doktoranders nöjdhet med forskarutbildningen Maria Björnermark, Åsa Kettis Lindblad och Maria Wolters |
||
ShareTEC - Digitala resurser för lärarutbildning Eeva Koroma |
||
Lärarstudenter vid GIH värderar mobilen som redskap för videofeedback Eva Fors |
||
Utveckling av ”Verktyg för lärande” i samverkan Christina Hansson, Johanna Ridal, Per Lind, Brittmarie Myringer, Marie Nyberg |
Presentation | |
Portfolio för professionell utveckling mot yrkesrollen Mariette Bengtsson, Christine Wann-Hansson |
||
IKT som redskap för lärande och samarbete Kathe Ottosson |
Presentation | |
Att träna generella förmågor Lena Kransberg, Lasse Bourelius |
||
Rangordningsövningar för grundläggande fysikkurser Johan Larsson, Staffan Andersson |
Presentation | |
ViPER - Virtuell pedagogisk resurs Jörgen Ivarsson, Hans-Erik Sjöström |
||
Pedagogik gör skillnad Louise Olsson |
||
Excellence in Teaching - Om liberal arts education som inspiration i utvecklingen
av svensk grundutbildning Patrik Mehrens |
||
www.learningnet.se - innovativt lärande inom högre utbildning Lasse Bourelius |
||
Clickers in Copenhagen: Using interactive teaching technologies in physics and linguistics teaching I.G. Bearden, Annette Q Pedersen |
||
Erfarenheter av skriftlig examination med betygskriterier Emma Lundkvist |
Presentation | |
Erfarenheter av betygskriterier för bedömning av självständiga arbeten och muntliga examinationer Maria Swartling |
Presentation | |
Studenters nätverk av stödfunktioner Jonas Forsman, Staffan Andersson |
Presentation | |
Naturvetarnas ‘språk’: Användandet av figurer, artefakter, ekvationer och ord i
studentdiskussioner om fysikaliska fenomen Tobias Fredlund |
||
Hela studenten - hela vägen Karin Bengtsson |
||
Teknikstött lärande: Tio utvecklingsprojekt vid institutionen för data-systemvetenskap (DSV),
Stockholms Universitet Henrik Hansson |
||
Hur når vi höjd kvalitet och mer samverkan i utbildningen? Jusek |
||
Samverkansprogression för lärare och studenter Fredrik Georgsson, Susanne Vikström |
||
CELA - Collaborative E-Learning Arena Anna Söderberg |
||
Samverkan kring utbildning inom teknikinformationsområdet Christina Amcoff Nyström och Hanna Olsson |
||
Open Educational Resources - hur man söker och hittar dem Eva Norling |
||
En ny vetenskaplig tidskrift om lärande och undervisning inom högre utbildning Anders Sonesson, Ann-Sofie Henriksson, Thomas Fritz |
Presentation | |
Föränderliga atomer och oklar energi – Att utforska studenters förförståelse Jannika Andersson Chronholm och Staffan Andersson |
Presentation | |
Utbildning i en kreativ mötesplats – SLU i Alnarps trädgårdslaboratorium Joel Magnusson, Helena Karlén |
||
Matematikundervisning med virtuella bläcktavlor Kyril Tintarev. Jesper Rydén |
Presentation Poster |
|
Det virtuella lärarrummet, fortbildning för lärare via sociala nätverk. Erfarenheter från Dela!-
projektet och vidare Niklas Karlsson, Alastair Creelman |
||
Kreativa seminarier Ann-Sofie Bergeling |
||
Interprofessionell utbildning – är det möjligt? Lena Engqvist Boman |
Keynote: Refining teaching, enhancing learning;
strategies for managing change.
Torsdag 16.00-17.00, Aula Magna
Filer | ||||
---|---|---|---|---|
Marlene Scardamalia Professor of Education and Knowledge Technologies, University of Toronto |
Pass 5: Fredag 10.30-12.15
Lokal | Form | Rubrik och medverkande | Filer | |
---|---|---|---|---|
Kungsstenen | P | Kan kvalitet på ett elitcollege föras över till svenska förhållanden? Viggo Kann, KTH |
Presentation | |
Kungsstenen | P | Retentionsbefrämjande introduktionskurs till universitetsstudier Staffan Andersson, UU, Jannika Andersson Chronholm, UU |
Presentation | |
Kungsstenen | P | Införande av obligatorisk plagiatgranskning och ibruktagning av
programvara för plagiatdetektion vid Åbo Akademi Tove Forslund, Åbo Akademi |
Presentation | |
Y20 | WSH | Pedagogiska policyprogram som drivkraft i utvecklingsprocessen Karin Apelgren, UU, Katarina Winka, UmU, Ann-Sofie Henriksson, UU |
Presentation | |
Spelbomskan | P | Wikipedia – ett verktyg för lärande och bildning? Jan Hjalmarsson, SH |
Presentation
Studentuppgift |
|
Spelbomskan | P | Mattecoach på nätet Stefan Stenbom, KTH |
||
Spelbomskan | P | Portfolio - ett verktyg för lärandeprocessen under erksamhetsförlagd
utbildning i sjuksköterskeprogrammet? Christine Wann-Hansson, MaH, Mariette Bengtsson, MaH |
||
Y21 | WSH | Coaching för lärande Lars Andersson, LU |
||
Bergsmannen | WSH | OER – en del av framtidens lärande Alastair Creelman, LNU, Åsa Forsberg, LU, Per Westman, HSV, Bengt Nykvist, MiU, Margareta Hellström, KTH, Mats Brenner, HiG, Lasse Borelius, BTH, Karin Wennström, HJ, Markus Schneider, KaU |
||
Y12 | WSH | Handen på hjärtat – Hur generella är generella kompetenser egentligen
på kandidat- respektive masternivå? Del 2 Magnus Gustafsson, CTH, Calle Carlsson, CTH, Fia Börjeson, CTH Ann-Marie Ericson, CTH |
||
Höger hörsal | P | Gemensam examination – pedagogisk utveckling och kollektiv
kunskapsbildning Kristina Johansson, HV, Lill Langelotz, HB, Anngerd Lönn Svensson, HB |
Presentation | |
Höger hörsal | P | Dialog för lärande över professionsgränser Margaretha Forsberg Larm, Ewa Ehrenborg, Michel Silvestri, Annika Wernerson, Anna Kiessling, (alla KI) |
||
Höger hörsal | P | Från extern till intern på tre dagar - Erfarenheter från externa
lärares pedagogiska kompetensutveckling Margareta Erhardsson, UmU, Maria Göransdotter, UmU |
Presentation | |
Polstjärnan | P | Erfarenheter från ett Lärdomskollegium – tankar om scholarship of teaching and learning (SoTL) på en tvärvetenskaplig enhet Mona Fjellström, UmU |
||
Polstjärnan | P | Att vara universitetslärare inom Medicinska fakulteten: En tolkande
undersökning av tillsvidare- respektive visstidsanställdas erfarenheter Glen Helmstad, Gudrun Edgren, LU |
Presentation | |
Polstjärnan | P | Att auskultera vid ett handledarsamtal - är det möjligt?! Tomas Grysell, Peter Reinholdsson, UU |
||
Y11 | WSH | Synliggöra, reflektera, ifrågasätta och utmana - att jobba med
jämställdhetsperspektivet i handledarutbildningen för niversitetslärare Ulrike Schnaas, UU, Johan Wickström, UU |
||
Y10 | RBS | Bologna möter tre institutionskulturer Malin Ideland, Claes Malmberg, Anne-Charlotte Ek, Sandra Jönsson, (alla MaH) |
||
Vänster hörsal | P | Svårigheter i högskolepedagogiska kurser och pedagogiska
utvecklares teorier om dessa svårigheter Maria Weurlander, KI, Linda Barman, KI, Klara Bolander-Laksov, KI, Anders Ahlberg, LU |
||
Vänster hörsal | P | Universitetslärares professionella utveckling utifrån fem utvecklingsstadier Ewa Olstedt, FHS, Martin Stigmar, LNU, Terese Stenfors-Hayes, KI |
||
Vänster hörsal | P | Det var en flink lærer! - Engasjement i undervisningen Gunnar Horn, Univ i Agder, Petter Mathisen, Univ i Agder, Rune Høigaard, Univ i Agder |
Presentation | |
Y22 | WSH | HBT och normkritik på schemat! Sanna Nilsson, Sveriges Förenade HBTQ-studenter, Camilla Nylundh, Sveriges Förenade HBTQ-studenter |
||
U26 | WSH | Lärare och studenter i morgondagens utbildning – IT, kompetens,
flexibilitet och roller Elisabeth Saalman, GU, Maria Sunnerstam, GU |
Presentation |
Pass 6: Fredag 13.30-14.30
Lokal | Form | Rubrik och medverkande | Filer | |
---|---|---|---|---|
Höger hörsal | P | ”Det löser sig under studiernas gång” Staffan Andersson, UU, Jonas Forsman, UU, Cedric Linder, UU |
||
Höger hörsal | P | Högre utbildning för alla? Universitetslärares uppfattningar om och
erfarenheter av undervisning av funktionshindrade studenter. Anna-Lena Eriksson Gustavsson, LiU, Lotta Holme, LiU |
||
Höger hörsal | P | Identifying best practise on Student Evaluations of Teaching (SETs)
within a Swedish context Ian Brown, SU |
Presentation | |
Polstjärnan | RBS | Grupphandledning för att höja kvalitet och genomströmning
på examensarbeten Kerstin Frenckner, KTH |
||
U26 | RBS | Vilka avtryck i verksamheten sätter behörighetsgivande högskolepedagogisk utbildning? Ett projekt med Högskolan Kristianstad och Malmö
Högskola i samverkan Leif Karlsson, HKr, Britten Ekstrand, HKr, Anne–Charlotte Ek, MaH, Malin Ideland, MaH, Claes Malmberg, MaH, |
||
Y22 | RBS | Projektkurser som pedagogisk modell: Når vi dit vi vill? Mattias Wiggberg, UU, Mats Daniels, UU |
||
Spelbomskan | P | Vad gör en bra lärare bra? – Verktyg för reflektion kring lärarkvalitet Jöran Rehn, UU |
Presentation | |
Spelbomskan | P | Populärvetenskapligt skrivande som didaktiskt redskap Susanne Pelger, LU, Sara Santesson, LU, Gunlög Josefsson, LU |
Presentation | |
Mimer | RBS | Hur kan informationsresurser integreras i ett Personal Learning Environment (PLE)? Åsa Forsberg, LU, Lena Landgren, LU |
||
Y121 | P | Formativ examination som ett verktyg för lärande Maria Weurlander, KI, Roy Andersson, LU, Anna Axelsson, LU, Håkan Hult, KI, Annika Wernerson, KI |
||
Y121 | P | Självständiga arbeten – bedömning av process och produkt Henriette Lucander, Hans Lekeberg, Erik Ingemansson, Helena Ondrus (alla MaH) |
||
Y121 | P | Erfarenheter av peer review online som stöd för kollaborativt lärande Agneta Hult, UmU, Monica Liljeström, UmU |
||
Y12 | RBS | Lärandemål och betygskriterier för en nyutvecklad kurs som examineras via projektuppgifter. Lina von Sydow, UU |
||
Bergsmannen | P | Är plagiering ett resultat av kulturella krockar? I så fall,
vad betyder det för undervisningen? Anders Berglund, UU, Tony Clear, Auckland University of Technology |
||
Bergsmannen | P | IT som pedagogisk resurs när förskola/skola möter högskoleutbildning Susanne Gustavsson, HS |
Presentation | |
Y10 | P | Att bli matematisk: Matematisk subjektivitet och genus i lärarutbildningen för de yngre åldrarna Anna Palmer , SU |
||
Y10 | P | Uppsatser som examination, som lärande eller som växande Eva Hagström, ÖU |
||
Y10 | P | Mer student innsats i gruppearbeid – et prosjekt om forebygging av
sosial loffing Rune Høigaard, Univ i Agder, Petter Mathisen, Univ i Agder |
||
Y11 | RBS | Normen om en icke-normativ lärarutbildning! Är den möjlig
eller rentav önskvärd? Elisabeth Hultqvist, SU, Kajsa Ohrlander, SU |
||
Kungsstenen | RBS | Vad innebär pedagogisk skicklighet i vår tid? Linda Barman, KI, Ann-Kristin Sandberg, KI, Maria Weurlander, KI |
||
Vänster hörsal | P | E-lärande med stöd av sociala medier Anders Söderlund, LTU, Susanne Sahlin, MiU |
||
Vänster hörsal | P | Vad är det att undervisa ”etiskt”? Om etik för universitetslärare Pia Nykänen, GU |
||
Y20 | RBS | Vilket stöd behövs i rollen som pedagogisk ledare? Maja Elmgren, UU, Ann-Sofie Henriksson, UU, Sven B Eriksson, UmU, Per-Olof Ågren, UmU |