Expertgruppen för studieadministrativa frågor
Expertgruppen för studieadministrativa frågor bereder och hanterar studieadministrativa frågor och regelfrågor för tillträde till högskoleutbildning och utfärdande av examina. SUHF bidrar genom expertgruppen på detta sätt till ett väl fungerande nationellt samordnat och resurseffektivt ramverk för studieadministration i högskolan. Expertgruppen strävar efter transparens, delaktighet och dialog inom sektorn i dessa frågor. Studenternas rättssäkerhet är central.
Uppdrag
Expertgruppen ska i sitt arbete bidra till SUHF:s verksamhet för att möta dagens och framtidens utmaningar och ha handlingsberedskap för förslag från politiken eller myndigheter. Expertgruppen ska i studieadministrativa frågor ge SUHF:s styrelse underlag till remissvar och rekommendationer samt ansvara för fortsatt förvaltning av rekommendationerna. Expertgruppen ska även följa utredningar inom området och samverka avseende studieadministrativa processer och regelverk med andra myndigheter, exempelvis UHR och UKÄ.
Expertgruppen ska vid behov rapportera till presidiet/styrelsen och vid förbundsförsamlingens möten. Det ingår i expertgruppens uppdrag att kommunicera gruppens arbete med berörda lärosätesfunktioner, relevanta nätverk, myndigheter och andra intressenter. En skriftlig rapport ska lämnas vid mandatperiodens slut. Aktiviteter som innebär en kostnad för förbundet ska godkännas av SUHF:s presidium.
Prioriterade områden för perioden 2025-2026 är:
Digitalisering:
AI i studieadministrativa processer
Framtidens e-infrastruktur för högre utbildning
Översyn av förordningen 1993:1153
Nationellt samordnade studieadministrativa system: Ladok och NyA
Internationalisering:
Översyn av rekommendationer för hantering av studieavgiftsskyldiga studenter
Migrationslagstiftningen och samverkan med relevanta myndigheter, t.ex. Migrationsverket och Myndighetssamverkan Work in Sweden
Europauniversiteten:
- Ordna EUI-webbinarier kring studieadministrativa frågor
- Förvalta vägledningen (2024:6) om EUI-studieadministrativa frågor
- Följa frågan om europeisk examen
Livslångt lärande:
Behov av riktad utbildningsinformation och studievägledning för yrkesverksamma
Studieadministrativa konsekvenser av kommande förslag om särskild ersättnings-modell för livslångt lärande
Validering av reell kompetens
Riktat pedagogiskt stöd
Behörighetsgivande och högskoleintroducerande utbildningar
Betygsfrågor och tillträde till högskolan:
Ämnesbetyg
Betygsutredningen
Behörighetsprov
Krav på kunskaper i svenska och engelska
Belastningsregisterkontroll
Expertgruppen ska i arbetet med uppdraget och de prioriterade områdena beakta möjligheter för SUHF att agera så att det bidrar till att minska den administrativa bördan för lärosätena.
Expertgruppen ska, efter samråd med UHR, utse personer till Nationella bedömargruppen för antagningsfrågor (NBA). I de fall då UHR eller Ladokkonsortiet i sina interna grupper har personer som utsetts av SUHF utgör Expertgruppen en referensgrupp för dessa.
Sammansättning
Ledamöter 2025 - 2026
- Åsa Borin, universitetsdirektör, Stockholms universitet, ordförande
- Brita Lundh, chef Studerandeavdelningen, Högskolan i Halmstad, verkställande ledamot
- Marina Geijer, studieadministrativ direktör, Linköpings universitet, verkställande ledamot
- Carolina Rytterkull, sektionschef Student och utbildning, Lunds universitet
- Cilla Häggkvist, bitr avdelningschef, Studentavdelningen, Uppsala universitet
- Kassie Sundin, avdelningschef Utbildnings- och studentstöd, Högskolan i Skövde
- Malin Sigvardsson, enhetschef Utbildningsadministration, KTH
- Susanna Öhman, rektor Högskolan i Halmstad
- Martin Hansson, Sveriges förenade studentkårer (SFS)
- Till expertgruppen adjungeras också:
- Jerker Dahne, (tillträdande) avdelningschef, Universitets- och högskolerådet
- Magnus Mörck, strategisk produktägare, Ladokkonsortiet
Vid expertgruppens möten deltar Linda Gerén, senior rådgivare, SUHF:s kansli.
Seriges förenade studentkårer har rätt att utse en representant till expertgruppen.
Expertgruppen har rätt att knyta till sig ytterligare personer som anses behövas för uppdraget.
Lärosätesrepresentanter som utses av SUHF har som utgångspunkt sitt eget sammanhang och uppdraget vid sitt eget lärosäte. Den som blir utsedd att vara SUHF-ledamot i en nationell grupp får i den rollen även ett ansvar att företräda hela sektorn. Det innebär ett uppdrag att sträva efter att se till samtliga lärosätens bästa och en väl fungerande nationell samordning.
Ordförande och verkställande ledamöter utgör, med stöd av SUHF:s kansli, arbetsutskott som snabbt kan agera och råda SUHF:s styrelse i akuta frågor och bistå i överläggningar med exempelvis UHR.