Expertgruppen för arkiv och informationshantering
Sedan 2013 finns en arbetsgrupp för arkiv- och informationshanteringsfrågor inom SUHF. Sedan januari 2015 är gruppen en permanent expertgrupp. Expertgruppen har ett förnyat mandat från och med den 1 januari 2025.
Expertgruppens uppdrag är att arbeta med frågor som rör den snabba teknikutveckling som pågår och som innebär stora utmaningar, men även stora möjligheter, för arkivbildning och informationshanteringen. För att kunna möta dessa utmaningar behöver lärosätena samverka kring dessa frågor.
Uppdrag
Expertgruppens uppdrag är
- att vara en kontaktyta gentemot olika myndigheter och organisationer i frågor med anknytning till arkiv- och informationshanteringsfrågor
- att tillhandahålla och uppdatera de rekommendationer som expertgruppen tagit fram
- att ta fram förslag till nya rekommendationer vid behov
- att bemanna och bevaka olika grupper och nätverk
- att föra dialog med relevanta myndigheter och organisationer
- att bedriva fortsatt arbete genom att delta vid kravställningen av IT-system som används vid lärosätena avseende arkivkrav
- att ha nära kontakt med arkivarienätverket och arkivariechefsnätverket.
Det ingår i expertgruppens uppdrag att inom sitt område beakta konsekvenserna av den snabba teknikutvecklingen, särskilt AI.
Nätverk och arbetsgrupper
Expertgruppen är också aktiv inom nätverket för universitets- och högskolearkivarier. Expertgruppen rapporterar regelbundet till nätverket och arkivarier ur nätverket ingår i olika arbetsgrupper som rapporterar till och samordnas via expertgruppen.
I dagsläget finns följande arbetsgrupper:
- Arbetsgruppen för bevarande av information ur nya Ladok
- Arbetsgruppen för bevarande av information ur lärplattformar
- Arbetsgruppen för metadata för forskningsinformation
- Arbetsgruppen för arkivbildning i delade system
- Arbetsgruppen för dokumentation av beslut i system
- Arbetsgruppen för lagring av forskningsdata i externa repositorier
Sammansättning
-
Ledamöter för perioden 1 januari 2025 – 31 december 2026:
- Hans Wiklund, universitetsdirektör, Umeå universitet (ordförande)
Anna Danielsson, arkivarie, Göteborgs universitet (verkställande ledamot) - Åsa Enmyren, verksamhetsutvecklare, Högskolan i Borås
Hanna Höie, arkivarie, Malmö universitet - Christian Isacsson, IT-chef vid Högskolan Kristianstad, representerar ITCF
- Chatarina Larson, universitetsjurist, Umeå universitet
Gabriel Larsson, arkivarie, Karolinska Institutet
Ola Ljungkrona, IT-arkitekt, Göteborgs universitet
Hanna Rudolph, arkivarie, Högskolan Dalarna
Catrine Viidas, enhetschef, Karolinska Institutet, representerar arkivariechefsnätverket
Margareta Ödmark, IT-arkivarie, Stockholms universitet
Lars Alberius, SUHF:s kansli (sekreterare)
Expertgruppen har rätt att knyta till sig ytterligare personer som anses behövas för uppdraget. Aktiviteter som innebär en kostnad för förbundet ska godkännas av SUHF:s presidium. Sveriges förenade studentkårer, SFS, har i regel rätt att utse representant i expertgruppen.
Lärosätesrepresentanter som utses av SUHF har som utgångspunkt sitt eget sammanhang och uppdraget vid sitt eget lärosäte. Den som blir utsedd att vara SUHF-ledamot i en nationell grupp får i den rollen även ett ansvar att företräda hela sektorn. Det innebär ett uppdrag att sträva efter att se till samtliga lärosätens bästa och en väl fungerande nationell samordning.
Expertgruppen ska vid behov rapportera till presidiet/styrelsen och vid förbundsförsamlingens möten. En skriftlig rapport ska lämnas vid mandatperiodens slut.