Samarbete mellan lärosäten kring professionsutbildningar inom hälso- och sjukvård
Webbinarium fredag den 5 december 2025, kl 9.00-10.00
Program och talare
Utredarna Kerstin Tham och Anna Humble presenterar rapporten från SUHF:s utredning om samarbete mellan lärosäten kring professionsutbildningar inom hälso- och sjukvård.
Rapporten kommenteras av en panel med bland andra Annika Östman Wernerson, rektor Karolinska Institutet, och Roger Klinth, rektor Marie Cederschiöld Högskola.
Information presenteras om SUHF:s fortsatta arbete kring de frågor som rapporten belyser.
Programmet är preliminärt och uppdateras.
Bakgrund
Lärosätena har en viktig roll att utbilda studenter som har ett vetenskapligt grundat kritiskt förhållningssätt som behövs för att utöva sitt framtida yrke inom hälso- och sjukvården och bidra till en evidensbaserad och patientsäker vård. Lärosätena har ansvar för att skapa de bästa förutsättningarna för högkvalitativa och forskningsanknutna utbildningar inom detta område. Det är därför intressant att undersöka möjligheter att stärka förutsättningarna för dessa utbildningar genom ökat samarbete mellan lärosätena.
Uppdraget till utredningen tar sin utgångspunkt i att SUHF:s expertgrupp för professionsutbildningar inom hälso- och sjukvården fått i uppdrag att föreslå åtgärder för ökat samarbete och samordning mellan lärosätena i strategiskt viktiga frågor såsom förenade anställningar, verksamhetsförlagd utbildning, karriärvägar, forskarutbildning och att främja regionala eller nationella utbildningssamarbeten mellan lärosäten.
En tidigare genomförd genomlysning av utbildningar som leder fram till yrkesexamen och legitimation inom hälso- och sjukvården visade att intresset för att söka några av de mindre utbildningarna har minskat under senare år. Utredningens uppdrag har därför varit att fördjupa kunskapen om dessa fem utbildningar; audionomutbildningen, arbetsterapeututbildningen, fysioterapeututbildningen, logopedutbildningen, receptarieutbildningen samt specialistsjuksköterskeutbildningen. Utredarna har valt att även inkludera röntgensjuksköterskeutbildningen i utredningen.
Utredningsuppdraget innefattar tre huvudområden: 1) kartläggning av program och inriktningar på berörda lärosäten, 2) kartläggning av existerande samarbeten kring utbildningsutbudet samt 3) undersökning av lärosätens incitament och bedömningar inför ökat samarbeten med andra lärosäten. En avgörande utgångspunkt för utredningen har varit att lärosätena är autonoma och på egen hand ansvarar för eventuella samarbeten med andra lärosäten. Denna utredning har som målsättning att redogöra för exempel och förslag som kan underlätta ett ökat samarbete mellan lärosäten.
Den rapport som utredningen presenterar vid detta webbinarium är en del av ett större projekt som har initierats av SUHF:s expertgrupp för analys. Projektet, som består av tre delar, fokuserar på hur samarbeten mellan lärosätena kan utvecklas på olika sätt. Förutom denna rapport, som sätter fokus på samarbete mellan lärosäten kring professionsutbildningar inom hälso- och sjukvården, har en andra rapport behandlat samarbete mellan lärosäten kring ämneslärarutbildningen. En tredje rapport kommer sedan ta ett samlat grepp om vad som behöver göras för att samarbeten mellan lärosäten inom alla olika områden av utbildningar ska kunna utvecklas ytterligare.
Anmälan
Deltagande i webbinariet är kostnadsfritt, men du behöver anmäla dig senast den 2 december 2025.
Du anmäler dig genom att fylla i webbformuläret på denna sida. Anmälan har ännu inte öppnat.
Länk till det digitala mötesrummet i Zoom skickar vi till de anmälda någon dag innan webbinariet äger rum.
Välkommen!
Detta webbinarium anordnas av SUHF:s expertgrupp för professionsutbildningar inom hälso- och sjukvården.