En arena för samverkan i högskolefrågor

Arbetsgrupper & expertgrupper

Inom SUHF pågår ett ständigt arbete inom permanenta eller temporära grupper kring olika angelägna frågor för högskolesektorn.

Länk-pil

Kungliga Musikhögskolan

Nyheter

SUHF ser med oro på utvecklingen av den akademiska friheten och manar till värnande och främjande

8 april 2025

Den akademiska friheten är allmänt erkänd som ett grundläggande värde för högre utbildning och forskning, samt en förutsättning för välfungerande demokratier och hållbar samhällsutveckling. Friheten innefattar rätten att självständigt utveckla, förvärva och tillämpa kunskap och idéer genom forskning, undervisning, lärande och öppna samtal, utan påverkan av vetenskapligt ovidkommande ideologiska, politiska eller kommersiella intressen. Denna frihet skyddas av internationell lag och internationella principer för utbildning. Den ses också som en grundläggande del i vårt demokratiska samhälle och ger medborgare tillgång till oberoende och tillförlitlig kunskap.

SUHF ser med oro på det ökade trycket som idag sker mot akademisk frihet i Europa och globalt, generellt och inte minst inom områden såsom hälsa, jämlikhet och klimatforskning. Detta tryck manifesteras genom politisk inblandning via policyändringar och direkta överträdelser, censur och problematisk personalpolitik vid lärosäten, intolerans och försök att tysta avvikande röster inom akademin, attacker mot akademiker särskilt via sociala medier, osunda finansieringsrelationer med privata sektorn och säkerhetsrelaterade restriktioner på grund av geopolitiska spänningar. Tillsammans skapar dessa överträdelser allvarliga utmaningar för upprätthållande av akademisk frihet, genomförande av nödvändig forskning och utbildning, ledning av lärosäten, forskningsfinansiering och internationella akademiska samarbeten. De urholkar också själva demokratin.

Den akademiska friheten behöver ständigt diskuteras, förklaras och försvaras. Alla som omfattas av den akademiska friheten ska också få möjlighet att åtnjuta den, och lärosätena bör därför ta ansvar för att bidra till en god arbets- och lärandemiljö som är inkluderande, välkomnande, utvecklande, säker och trygg för alla anställda och studenter. Lärosätena och andra aktörer har ett gemensamt ansvar att främja och värna, men även respektera, akademisk frihet. Att högskoleförordningen ger detta i uppdrag till lärosätena ger också ett tydligt mandat för detta uttalande. Hela sektorn behöver stärka arbetet för att värna och främja den akademiska friheten.