Expertgruppen för etikfrågor
SUHF:s styrelse beslutade den 18 september 2018 att inrätta en arbetsgrupp för etikfrågor. Den 16 december 2020 beslutade styrelsen att gruppen skulle fortsätta sitt arbete som expertgrupp.
Syftet med gruppen är att stärka och stödja sektorns arbete med att hantera forskningsetiska frågor, hantering och konsekvenser av oredlighet, att främja god forskningssed och underlätta ett rättssäkert arbete med disciplinärenden samt i vissa frågor ge underlag för att sektorn genom SUHF ska kunna agera gemensamt inom området.
Uppdrag
Förutom att vara stöd till styrelse och presidium i frågor inom gruppens område, bland annat genom förslag till remissyttranden och eventuella lag- och förordningsändringar och andra skrivelser, bör följande frågor ingå i gruppens arbete under kommande mandatperiod.
Gruppen ska:
- skapa en arena för ett nyanserat samtal om misstag, fel och fusk samt hur vi skaparförutsättningar för ansvarstagande i att hjälpa varandra att göra rätt
- föra en gemensam diskussion kring hur vi hanterar anklagelser om oredlighet eller påvisad oredlighet vid våra lärosäten, på kort och lång sikt
- följa arbetet i Nämnden för prövning av oredlighet i forskning (NPOF) och analysera konsekvenserna av systemet. Detta innefattar även lärosäternas egen hantering av brott mot god forskningssed som faller utanför oredlighetsbegreppet
- följa arbetet i Etikprövningsmyndigheten (EPN) och Överklagandenämnden för etikfrågor (ÖNEP) samt inventera hur lärosäten hanterar frågor som efterlevnad av etikprövningslagen, samtycke, utbildning och information rörande forskningsetik samt identifiera praxis
- föra dialog med externa aktörer, som hanterar förebyggande arbete såväl som konsekvenser av oredlighetsutredningar och påvisad oredlighet, såsom forskningsfinansiärer
- bevaka utredningar inom området
- tillse att ett sektorsgemensamt arbete görs kring disciplinärenden
- inom sitt område beakta konsekvenserna av den snabba teknikutvecklingen, särskilt AI
- överväga lämpligheten att ta fram och revidera rekommendationer.
Gruppen ska överväga värdet av att genomföra workshops, konferenser eller seminarier inom gruppens verksamhetsområden.
Det ingår i expertgruppens uppdrag att kommunicera gruppens arbete med berörda lärosätesfunktioner, relevanta nätverk, myndigheter och andra intressenter.
Expertgruppen ska vid behov rapportera till presidiet/styrelsen och vid förbundsförsamlingens möten.
En skriftlig rapport ska lämnas vid mandatperiodens slut.
Aktiviteter som innebär en kostnad för förbundet ska godkännas av SUHF:s presidium.
Sammansättning
Till ledamöter för perioden 1 januari 2025 - 31 december 2026 utses:
- Anders Hagfeldt, rektor, Uppsala universitet (ordförande)
- Stefan Eriksson, rektorsråd, Uppsala universitet (verkställande ledamot)
- Susanne Georgsson, rektor, Röda korsets högskola
- Martin Bergö, prorektor, Karolinska institutet
- Elisabeth Hjort, professor, Göteborgs universitet
- Lars Lundberg, dekan, Blekinge tekniska högskola
- Mats Johansson, forskare, Lunds universitet
- Hans Andersson, förvaltningschef
- Jonas Åkerman, forskningssekreterare, Stockholms universitet (sekreterare)
- Marita Hilliges, generalsekreterare, SUHF
Sveriges förenade studentkårer, SFS, har rätt att utse en representant till expertgruppen. Expertgruppen har rätt att knyta till sig ytterligare personer som anses behövas för uppdraget. Lärosätesrepresentanter som utses av SUHF har som utgångspunkt sitt eget sammanhang och uppdraget vid sitt eget lärosäte. Den som blir utsedd att vara SUHF-ledamot i en nationell grupp får i den rollen även ett ansvar att företräda hela sektorn. Det innebär ett uppdrag att sträva efter att se till samtliga lärosätens bästa och en väl fungerande nationell samordning.