Arbetsgruppen för rekommendation gällande kursen Vidareutveckling och analys av kvalitet i undervisning (VAK)
I juni 2022 fick Skolverket uppdrag av regeringen att utveckla ett nationellt professionsprogram inom skolväsendet. I uppdraget ingår att utarbeta en nationell struktur för kompetensutveckling för rektorer, lärare och förskollärare inom skolväsendet samt att ta fram ett meriteringssystem för legitimerade lärare och förskollärare. Professionsprogrammet ska träda i kraft 1 januari 2025.
Kursen Vidareutveckling och analys av kvalitet i undervisning (VAK) kommer att vara viktig inom professionsprogrammets kursutbud. VAK är tänkt att ges som en uppdragsutbildning och vara obligatorisk för att lärare och förskollärare ska nå meriteringsnivåerna 2 och 3 i det nya systemet. Ett stort antal legitimerade lärare förväntas gå kursen VAK och den behöver därför inrättas på flera lärosäten spritt över landet för god tillgänglighet.
Genom en SUHF-rekommendation kan lärosäten med lärarutbildning besluta om en gemensam grund för hur kursen Vidareutveckling och analys av kvalitet i undervisning ska utformas och vilka lärandemål som ska uppnås. De lärosäten som avtalar med Skolverket om att ge kursen kan därefter inrätta den och anpassa den efter lokala behov och förutsättningar.
Uppdrag
Arbetsgruppens har i uppdrag att ta fram en SUHF-rekommendation för ramar och innehåll för kursen Vidareutveckling och analys av kvalitet i undervisning, 7,5 hp. Arbetsgruppen ska
- utgå från aktuell forskning om pedagogiskt arbete och didaktik
- senast i oktober 2024 ta fram förslag till rekommendation om kursen som bör innehålla
- utgå från skrivningar om kursen Vidareutveckling och analys av kvalitet i undervisning i Skolverkets delredovisning av uppdraget om ett nationellt professionsprogram, samt
- lärandemål för kursen
- andra nödvändiga ramar för kursen
- ge Skolverket möjlighet att ta del av och ge inspel på arbetet
- vid behov föreslå justeringar och tillägg till uppdragsbeskrivningen.
Arbetsgruppen rapporterar till Expertgruppen för lärarutbildning. Det ingår i arbetsgruppens uppdrag att vid behov kommunicera gruppens arbete med berörda lärosätesfunktioner, relevanta nätverk, myndigheter och andra intressenter. Arbetsgruppen utses för perioden 2024 – 2025 men avslutas tidigare om uppdraget är slutfört. Aktiviteter som innebär en kostnad för förbundet ska godkännas av SUHF:s presidium.
Sammansättning
Till arbetsgruppen utses
- Jonas Tosteby, vicerektor utbildning vid Högskolan Dalarna samt ledamot i expertgruppen för lärarutbildning (ordförande)
- Åke Ingerman, professor & dekan vid Göteborgs universitet (verkställande ledamot)
- Malin Tväråna, lektor vid Uppsala universitet
- Inger Eriksson, professor vid Örebro universitet och Stockholms universitet
- Daniel Sundberg, professor Linnéuniversitetet
- Karolina Broman, docent och vicedekan vid Umeå universitet
- Johan Sandahl, professor vid Stockholms universitet
- Ann-Christine Vallberg Roth, professor vid Malmö universitet
Arbetsgruppen har rätt att knyta till sig ytterligare personer som anses behövas för uppdraget.
Sammansättningen ger gruppen en samlad kompetens som svarar mot kraven att ha:
- ledningsperspektiv från lärosäte,
- koppling till Expertgruppen för lärarutbildning,
- forskningskompetens om undervisningsutveckling, bedömning av undervisningsskicklighet och lärares och förskollärares professionella utveckling, t ex inom pedagogiskt arbete och didaktik,
- god kännedom om, och erfarenhet från, arbete med lärar- och förskollärarutbildning samt praktisk erfarenhet av lärares kompetensutveckling,
- erfarenhet av upphandling med Skolverket.