Expertgruppen för professionsutbildningar inom hälso- och sjukvården

Hälso- och sjukvården har stort behov av personal över hela landet. Den 1 januari 2020 inrättade regeringen ett nationellt vårdkompetensråd. Rådet ska långsiktigt samordna, kartlägga och verka för att effektivisera kompetensförsörjning av personal inom hälso- och sjukvården. Rådet består av 14 ledamöter som representerar regioner, kommuner, lärosäten, Socialstyrelsen och Universitetskanslersämbetet (UKÄ). SUHF har fem representanter i rådet.

SUHF inrättade Arbetsgruppen för vårdkompetens i december 2020. Arbetsgruppen hade uppdrag att samordna lärosätenas arbete med vårdkompetens och vara förbundets nod relativt det nationella vårdkompetensrådet. Behovet av detta arbete kvarstår under de närmaste åren.

Från och med den 1 januari 2024 ombildade SUHF den tidigare Arbetsgruppen för vårdkompetens till Expertgruppen för professionsutbildningar inom hälso- och sjukvården. Expertgruppens syfte är att ytterligare förstärka arbetet att främja regional och nationell samverkan och samarbete som behövs inom sektorn. Arbetets utgångspunkt ska vara lärosätenas autonomi och förutsättningar att bedriva forskning och högre utbildning med hög internationell kvalitet, för att svara mot samhällets behov av kunskapsutveckling och kompetensförsörjning på kortare och längre sikt.

Regeringen har beslutat om nya ledamöter som ska ingå i det Nationella vårdkompetensrådet från och med den 1 januari 2025 till och med den 31 december 2026. Som en följd av detta justerar SUHF expertgruppens uppdrag och sammansättning.

Uppdrag

Expertgruppen ansvarar för att bevaka och bereda frågor kring professionsutbildningar inom hälso- och sjukvården som berör SUHF:s medlemmar. Expertgruppen ska aktivt följa utvecklingen inom området, exempelvis genom att bevaka relevanta utredningar, rapporter och beslut. I uppdraget ingår erfarenhetsutbyte och dialog med relevanta aktörer. Gruppen ska överväga värdet av att genomföra seminarier, workshops eller konferenser inom området. Expertgruppen ska ge SUHF:s styrelse underlag till rekommendationer, remissvar, inspel, etc. inom området.

Det ingår i expertgruppens uppdrag att kommunicera gruppens arbete med berörda lärosätesfunktioner, relevanta nätverk, myndigheter och andra intressenter. Expertgruppen ska vid behov rapportera till presidiet/styrelsen och vid förbundsförsamlingens möten. En skriftlig rapport ska lämnas vid mandatperiodens slut. Aktiviteter som innebär en kostnad för förbundet ska godkännas av SUHF:s presidium.

Områden av särskild vikt för mandatperioden är:

  • Att följa och analysera arbetet i det Nationella vårdkompetensrådet
  • Att beakta vad olika parter – regioner, kommuner, Socialstyrelsen och UKÄ – gör inom området
  • Att bidra till erfarenhetsutbytet inom sektorn
  • Att föreslå åtgärder för ökad samverkan och samordning mellan lärosätena i strategiskt viktiga frågor som förenade anställningar, VFU/klinisk praktik, karriärvägar, forskarutbildning, och att främja regionala eller nationella samarbeten mellan lärosäten kring utbildningar, etc.

Sammansättning

Till ledamöter för perioden 2025-04-01 till 2027-03-31 utses:

  • Roger Klinth, rektor, Marie Cederschiöld högskola (ordförande)
  • Annika Östman Wernersson, rektor, Karolinska institutet (vice ordförande)
  • Anna-Karin Andershed, prorektor, Örebro universitet
  • Magnus Hultin, vicedekan, Umeå universitet
  • Anna Letterstål, akademichef, Mälardalens universitet
  • Malin Lindqvist Appell, prodekan, Linköpings universitet
  • Gudmundur Johannsson, vicedekan, Göteborgs universitet
  • Malin Sundström, vicedekan, Högskolan Kristianstad
  • Anna Humble, expert, Karolinska institutet (verkställande ledamot)
  • Christopher Sönnerbrandt, bitr. generalsekreterare, SUHF:s kansli.

Sveriges förenade studentkårer har rätt att utse en representant till arbetsgruppen. Expertgruppen har rätt att knyta till sig ytterligare personer som anses behövas för uppdraget.

Lärosätesrepresentanter i Nationella rådet för specialiseringstjänstgöring för läkare (ST-rådet för läkare) och Nationella rådet för specialiseringstjänstgöring för tandläkare (ST-rådet för tandläkare) adjungeras till expertgruppen. Detta innebär att dessa personer vid minst ett tillfälle årligen ska bjudas in till möte med expertgruppen för att informera och diskutera det arbete som sker inom de båda ST-råden.

Lärosätesrepresentanter som utses av SUHF har som utgångspunkt sitt eget sammanhang och uppdraget vid sitt eget lärosäte. Den som blir utsedd att vara SUHF-ledamot i en nationell grupp får i den rollen även ett ansvar att företräda hela sektorn. Det innebär ett uppdrag att sträva efter att se till samtliga lärosätens bästa och en väl fungerande nationell samordning.