Archive for maj 7, 2008

En intressant fråga som får betydelse

Pat Hutching, en kvinna från USA och med en mycket härlig dialekt, har under dagen presenterat en session som hette och handlade om ”The Teachin Commons and the Scholarship of teaching and learning”. Förutom en intressant bakgrund till ämnet leddes åhörarna fram till frågan om vad man som lärare kan ställa för frågor för att främja studentens reflekterande över sitt eget lärande. Genom en gemensam diskussion framkom bland annat frågor som: ”Vad är det viktigaste du lärt dig än så länge?” och ”Hur skiljer sig denna kurs från andra?” och övriga frågor kring litteraturen och ämne.

 

Det känns helt relevant att diskutera och belysa hur dessa frågor kan hjälpa studenter till självreflektion och förbättrat lärande. Det är jag helt med på! Hur ska man annars påminnas om vilka framsteg man gör? Det jag dock funderar kring är hur många frågor vi ställer som handlar om kunskapen i relation till praktiken? Dvs. de frågor som sträcker sig utöver ”Vad har du lärt dig” och ”vad handlar böckerna om”. För tillfället skriver jag mitt examensarbete inom ”nätbaserat lärande” och har utfört ett antal intervjuer med nätstudenter. En fråga vi ställde var, förutom ”Vad har du lärt dig” också ”vilken nytta har du av detta i din vardag/sysselsättning?”. I princip ingen av studenterna hade funderat kring detta varken när de sökte till kursen eller under kursens gång. Tanken är helt enkelt att kanske bredda denna fråga och mer än skapa självreflektion om lärande, även öppna upp för vad lärandet kan användas till i praktiken.

 

/Fanny

maj 7, 2008 at 3:44 e m 1 kommentar

Examination – mer än studera-tentera-glömma?

“ Vad kommer på tentan?”, den ständiga ledtrådsjakten om vad som ska intensivt pluggas in veckan innan tentan diskuterades i denna session för att sedan gå in på kärnan – examination via nät. Många studenter känner nog igen strategin att studera intensivt inför tentor och sedan känna en tomhet efter 4 timmars intensivt skrivande.

Att examination handlar om en kunskapssyn håller jag till fullo med om, samt vikten av att tentera av rätt kunskap.  Dock finns det frågetecken kring vilka studenter den formativa examinationen är anpassad för. Agneta nämner att det är en form som troligen passar studenter med erfarenhet av högskolan eftersom i hennes studie visade sig att handledning kring kamratbedömningen var så gott som obefintlig. Hur ska lärandemålen uppnås om kriterierna ej är kända för studenterna? Är då denna form av examination anpassad för alla studenter?

Den tendensen som finns nu och som med största sannolikhet kommer att öka är renodlade nätkurser utan fysiska träffar. Det som är viktigt då att tänka på, är examinationen rättsäker? Diskussionen uppkommer även under frågestunden, hur kan man veta att det är “rätt” student som lämnar in uppgifterna oavsett om det är via nätet, hemtentor eller andra uppgifter. 

Frågorna som jag kommer fundera vidare på är; vad är den perfekta examinationen? Och för vem är den anpassad?

/Monica

maj 7, 2008 at 2:54 e m Lämna en kommentar

Intressant om mångfald

Ann-Charlotte Ek pratar nu om ”Heterogenitet som resurs i akademiska undervisningsrum – att aktivt stimulera användandet av sociala erfarenheter för att skapa en artikulerad kunskapssyn hos studenter”.

Helt i linje med mina egna åsikter har Ann-Charlotte och andra från Malmö högskola (kanske inte en slump att jag sympatiserar med något från ”mitt” lärosäte) arbetat med att använda mångfalden i en klass. Att uppmuntra till användande av olika erfarenheter och perspektiv och stimulera det genom att inte bara utgå från det verbala eller textbaserade.

Det ska väl sägas att jag brukar ha det som lättast när just det verbala och textbaserade är det som gäller, men det hindrar inte att jag verkligen uppskattar ansatsen.

Intressant också att projektet mottogs väl av studenter, men med viss skepsis från lärarkollegor. Fast kanske inte helt oväntat – åtminstone hos mig finns det en föreställning om att den här typen av tankar är ”moderna” och mer accepterade hos oss som är yngre (därmed inte sagt att alla studenter är yngre än sina lärare).

/manne

maj 7, 2008 at 2:26 e m Lämna en kommentar

Begreppsförvirrat Bologna som tappat sikte på målen?

Under eftermiddagen kan vi som deltar i konferensen välja att delta i en rad olika spår (Se Detaljprogrammet i pdf ). Jag valde att följa ”Breddad rekryterng och det universella universitetet”, där Åsa Lindberg-Sand är först ut på temat ”Löftena kunna ej svikas? Läranderesultat som verbal utfästelse om en överenskommelse mellan mål, bedömning och resultat i högre utbildning”.

Hittills har hon kommit med två saker, som båda är relativt nya för mig. Dels har hon visat hur begreppsförvirring råder kring begreppet ”Learning outcomes” – handlar det om MÅL eller handlar det om en beskrivning av faktiska kunskaper/kompetenser.
Känns väldigt uppenbart när hon satt fingret på det, men det var inget jag hade tänkt på tidigare. Kanske inte så där ohyggligt avgörande eller intressant ändå.

Hennes tankar kring hur Bologna har blivit likställt med en läroplansreform känns viktigare. Jag har länge känt att Bolognaprocessen har blivit en administrativ reform med liten faktiskt betydelse för undervisningen åtminstone på kort sikt.
Förhoppningsvis leder det på lång sikt till att vi får den genomgripande förändring av högre utbildning som Bologna skulle syfta till, men just nu känns implementeringen av Bologna för mig mest som en kosmetisk ändring av det vi hela tiden haft.

/manne

maj 7, 2008 at 1:27 e m 3 kommentarer

Bokningskrångel

Det verkar som konferensen haft en flygande start. Själv är jag på Arlanda och väntar på att få flyget som ska ta mig till Kalmar. Allt detta på grund av en kommunikationsmiss, så kan det gå.

//Helena

maj 7, 2008 at 1:05 e m Lämna en kommentar

Pat Hutchings och förhållningssätt/värderingar


Pat Hutchings
(den första keynote speakern på NU2008) har precis fått hela auditoriumet att diskutera vilken typ av frågor en lärare kan ställa till sina studenter för att uppmuntra till ett bättre lärande genom reflektioner kring lärandet och utbildningen. Här är tre exempel som hon nämnde innan:
How is this chemistry course different from others you have taken?
How do you use the textbook?
How is different from what you have done earlier?

Påminner väl en hel del om (väldigt konkretiserat) konkretiserade frågor på de lärandemål som har att göra med förhållningssätt och värderingar, vilka i stor utsträckning rör sig kring reflektion över den egna kunskapen. Som det t ex formuleras i examenssordningen för kandidatexamen:
– visa insikt om kunskapens roll i samhaället och om människors ansvar
för hur den används, och
– visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att
utveckla sin kompetens

.. liksom det givetvis rent allmänt passar bra in på den allmänna princip om studentcentrerat och studentaktivt lärande vi nu är på väg mot i och med Bolognaprocessen i stort.

Föreläsningen fokuserar mycket på kommunikation och reflektion kring lärandet, särskilt utanför dom givna ramarna och t ex mellan olika ämnesdiscipliner. Samarbete är ett nyckelord, mellan lärare och studenter, mellan lärare från olika discipliner.

Som det citat Hutchings ger oss angående det gemensamma, ”the commons”:
”The point and the power of the commons, then, is to do what its name implies: constitute a shared space, a lingua franca, a network of intersections and connections across otherwise diverse practices and communitites.”
Huber and Hutchings

Det hela ger mig ett sympatiskt intryck, och är svårt att inte hålla med om. Inte särskilt nytt, men en bra syntes av sånt man hört talas om förut. En helt okej start på konferensen.

/manne

maj 7, 2008 at 12:23 e m Lämna en kommentar

Den borttappade kvalitetscirkeln. Tror jag.

Skjut mig inte om jag har fel, men jag tror att det här är den kvalitetscirkel som Håkan inte lyckades visa under sitt inledningsanförande.

Kvalitetscirkel?

Jag hittade den inte på min dator, men väl i NSHU’s verksamhetsplan för 2007-2009 som du kan läsa i sin helhet på den här länken:


Verksamhetsplan NSHU 07-09

/manne

maj 7, 2008 at 11:39 f m 1 kommentar

Äldre inlägg Nyare inlägg


Kalender

maj 2008
M T O T F L S
« Apr    
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  

Posts by Month

Posts by Category


Följ