Examination – mer än studera-tentera-glömma?
maj 7, 2008 at 2:54 e m utbev Lämna en kommentar
“ Vad kommer på tentan?”, den ständiga ledtrådsjakten om vad som ska intensivt pluggas in veckan innan tentan diskuterades i denna session för att sedan gå in på kärnan – examination via nät. Många studenter känner nog igen strategin att studera intensivt inför tentor och sedan känna en tomhet efter 4 timmars intensivt skrivande.
Att examination handlar om en kunskapssyn håller jag till fullo med om, samt vikten av att tentera av rätt kunskap. Dock finns det frågetecken kring vilka studenter den formativa examinationen är anpassad för. Agneta nämner att det är en form som troligen passar studenter med erfarenhet av högskolan eftersom i hennes studie visade sig att handledning kring kamratbedömningen var så gott som obefintlig. Hur ska lärandemålen uppnås om kriterierna ej är kända för studenterna? Är då denna form av examination anpassad för alla studenter?
Den tendensen som finns nu och som med största sannolikhet kommer att öka är renodlade nätkurser utan fysiska träffar. Det som är viktigt då att tänka på, är examinationen rättsäker? Diskussionen uppkommer även under frågestunden, hur kan man veta att det är “rätt” student som lämnar in uppgifterna oavsett om det är via nätet, hemtentor eller andra uppgifter.
Frågorna som jag kommer fundera vidare på är; vad är den perfekta examinationen? Och för vem är den anpassad?
/Monica
Entry filed under: Uncategorized. Tags: .
Trackback this post | Subscribe to the comments via RSS Feed