Hur kombinera gestaltning och vetenskaplighet?

Margareta Melin och Pernilla Seversons presentation handlar om att föra samman konstnärlig kunskapssyn med teoretisk begreppsförståelse. Genom gestaltande associationsövning med papper och penna kan tankar och känslor vi har inför olika begrepp synliggöras . Då studenter analyserar sina gestaltningar får de syn på sina förförståelser och tolkningsgemenskaper. Härfrån kan avstamp göras och läroprocessen fördjupas.

Svårigheten att genomföra examensarbeten med breddat textbegrepp, dvs. där text också inbegriper ljud och bild, är att pedagoger besitter olika kompetenser, där några har teoretiska kompetenser, medan andra har gestaltande. Detta har lett till en snedvridning av kursinnehåll och bedömningskriterier.  Som lösning på problematiken föreslår Melin och Severson att kompetensen hos pedagogerna kan breddas, kurser kan ges delat kursansvar och betygskriterier för uppsatser gällande både gestaltande och vetenskaplig text kan utvecklas. Frågan är bara hur dessa kriterier ska se ut!

/Malin

maj 8, 2008 at 10:38 f m Lämna en kommentar

Om studenters lärande i fokus. Men har vi kommit dit?

Denna session handlade om just vad lärare gör när studenters lärande stÃ¥r i centrum. FrÃ¥n att lärarna ”ugÃ¥tts” med lärandet med studenter som publik har det nu övergÃ¥tt till att studenterna själva ska umgÃ¥s med lärandet.

Efter att Jakob Donnér och Gudrun Edgren kort presenterat ämnet och övergick sessionen till en diskussion med åhörarna. Det centrala diskussionsämnet var just hur lärarna ska bära sig åt för att kunna möta studenterna i denna övergång, dvs. skapa och bevara relationen? Hur ska övergången gå till? och hur ska lärarna nå studenternas åsikter?

Att det handlade om en övergång från traditionell undervisning till att kunna släppa kontrollen till studenterna och locka fram förmågan att ta till sig av studenternas åsikter var många överens om. Men det diskuterades även om en viktig relation och samspel mellan studenter och lärare och vilken betydelse en kontirnuerlig utvärdering kan få. Även om sessionen handlade om lärarens roll när studenterna NU står i fokus diskuterades det kanske framför allt hur vi ska komma dit, dvs att kunna sätta studenternas lärande i fokus och hur detta ska gå till.

Ett antal positiva erfarenheter dök upp under diskussionen var bland annat en student under en kurs upplevt just hur läraren kontinuerligt bjöd studenterna till diskussion om just hur lärandet fungerade. Efter varje föreläsning eller seminarium hölls en muntlig utvärderande diskussion där nya förslag på lärandeupplägg diskuterades och testades under kommande träffar. Träffarna och relationen uvecklades under hela kursen och blev i slutet enligt både lärare och studenter mycket lyckad. Det positiva och det som enligt studenten ledde till att lärare och studenter kom till ett lyckat resultat var helt enkel den muntliga och kontinuerliga utvärderingen och att läraren verkligen tog till sig och därigenom gjorde små direkta förändringar som successivt blev bättre och bättre.

Det finns säkert fler spännande idéer på hur en bra relation mellan student och lärare kan främjas och hur studentens lärande kan sättas i fokus?

/Fanny 

maj 8, 2008 at 10:13 f m 1 kommentar

Studenter i fokus, är det klokt?

Innan rundabordssamtalet ”Vad lärarna gör när studenternas lärnade stÃ¥r i fokus” pÃ¥börjades fördes ett intressant diskussion om utbildning via nätet där faktumet att relatid via nätet inte är lika med relatid i rummet kom fram. Uppenbart är det inte helt ovanligt att det väcks en irritation när relatiden inte är det vi tror den ska vara. Är vi verkligen sÃ¥ pass okunniga om tekniken att detta ska väcka problem? eller kan det vara sÃ¥ att dagens generation som är ”belöning nu”-generationen kräver att allt ska fÃ¥s pÃ¥ en gÃ¥ng?

I inlednigen inför rundabordsamtalet berättades om en undersökning där det framkommit att lärare och studenter ej har insikt i varandras behov vilket skapar en motsästtnig mellan dem. Lärarna skriver gärna om föreläsningar, pbl och forskarhandledning när de gör sin fördjupning i sin pedagogiska utbildning. I undervisningen fokuserar de på problem som uppstår. Studenterna efterfrågar snarare återkopplingar, reflektioner och förtydligande. Detta är uppenbart ett problem som bör och säkert kan lösas. Jag kan med glädje säga att vi studenter som var närvarande blev mycket uppskattade för våra åsikter och förmedling av upplevelser. Detta kan jag då tolka som att det behövs mer och bättre kommunikation mellan lärare och studenter ute på högsklor och universitet. Så länge det inte finns kommer vi ej att förstå varandras behov och intressen.
En kvalitietsindikator kan vara lärarnas förmåga att studenternas läranderoll. I förhållande till detta anser jag dock att även studenterna borde ta till vara på lärarnas syn på lärandet. Eller är det att sträva bakåt?
Slutkontentan var frågan hur ska pedagogiken och lärarens roll förändras för att studenterna ska stå i fokus, för nu tycks vi inte göra det.

Titeln för nästa samtal kändes helt klart lockande och uppenbarligen var det fler som tyckte sÃ¥ dÃ¥ rummer blev i det närmaste överfullt! ”Är högskolan riktigt klok” var den fyndig titeln. Här gällde det att i grupp skapa tvÃ¥ frÃ¥gor som utgick frÃ¥n ett fÃ¥tal ord och meningar som stod pÃ¥ ett blädderblock.  Dessa frÃ¥gor skickades sedan vidare till nästa grupp och vi fick en annan grupps frÃ¥gor. Detta skapade intressanta diskussioner bÃ¥de via frÃ¥gaeskapandet och i försöken att svara pÃ¥ frÃ¥gorna. Ett sätt att som säkert gÃ¥r attt använda sig av i undervisningen. Genom frÃ¥gor kan man ju delge sitt tänkande och sin syn pÃ¥ nÃ¥got utan att tvunget ha ett svar.
Den återkommande frågan var vad klokhet är och om det går att undervisa i. Går klokhet att värdera?

Är den kunskap som dagens generation skaffar sig på annat håll lika mycket värd som den kunskap som skolor, högskolor och universitet lär ut? detta funderar jag på som blivande lärare.

Vad är mest värt när man söker ett jobb: att arbetat pÃ¥ Mc Donalds i ett halvÃ¥r eller att läst en termin statsvetenskap? Svaret borde väl bero pÃ¥ vilket jobb man söker, eller…

/Ã…sa

 

maj 8, 2008 at 10:11 f m 1 kommentar

Mer tankar om fysikens kön

När jag läste fysik pÃ¥ 90-talet, gjordes den kvinnovänlig genom att lärarna tog didaktiska exempel frÃ¥n hemmet (som ju traditionellt anses vara kvinnans omrÃ¥de och ansvar). T.ex. kunde centripetalkraften Ã¥skÃ¥dliggöras genom centrifugeringen i en tvättmaskin! Samtidigt blev vi kvinnor behandlade som smÃ¥flickor, vilket resulterade i att nÃ¥gra agerade som sÃ¥dana. Att frÃ¥nsäga sig sin kvinnlighet för att fÃ¥ vara delaktig i fysikkulturens ”normala” grabbighet slÃ¥r pÃ¥ nÃ¥got sätt tillbaka eftersom kvinnan inte kommer undan stigmatiseringen.

Jag har för mig att det har startats upp ett forskningsprojekt med syfte att granska fysikkulturens/naturvetenskapskulturens påstådda objektivitet.

/Malin

maj 8, 2008 at 9:59 f m Lämna en kommentar

Att bli bedömd som individ

Antalet tillfällen som jag under min studietid haft grupparbeten och undrat över hur lärarna kan se min individuella prestation är mÃ¥nga. Första sessionen jag besökte berörde just detta problem  – hur bedömer vi individer i grupp? Presentatörerna upplevde att det var stora skillnader mellan nätbaserade uppgifter och uppgifter som löses pÃ¥ campus.

Diskussionen som fördes vid mitt bord rörde främst vad syftet är med uppgiften och om man ska arbeta i eller som grupp. Vidare samtalade vi om vikten av att ha ett forum att relatera till under arbetets gÃ¥ng. Sessionen gav mycket att fundera vidare pÃ¥ och jag upplevde att presentatörerna fick nya frÃ¥gor att bearbeta, vilket jag ocksÃ¥ fick…

Nu ska jag presentera projektet som jag är delaktig i under knytkalaset… Besök oss gärna i ”LÃ¥nge Jan” och delta sedan i workshopen i Iskristallen.

//Helena

maj 8, 2008 at 9:44 f m Lämna en kommentar

Ny dag börjar med källpluralism

Har precis lyssnat pÃ¥ key-note-föredraget av Jan Herrington, ”Web environments and authentic learning”. Tyvärr fungerade inte tekniken riktigt sÃ¥ istället för att se en direktsänd Jan fick vi nöja oss med en förinspelad version. Detta tyckte jag fungerade helt ok men med den negativa effekten att publiken inte kunde ställa nÃ¥gra fÃ¥gor efterÃ¥t.

Föredraget handlade mycket om hur man konstruerar vettiga uppgifter för studenterna med hjälp av webteknik. De faktorer som hon nämnde för att en uppgift ska bli vettig bestod av autentisk kontext, att kunskap ska produceras och inte bara reproduceras, tillgÃ¥ng till experters tankar och tillvägagÃ¥ngssätt, källpluralism, samarbete studenter emellan m.m. Detta känns som väldigt allmänna faktorer som behövs för att konstruera vettiga uppgifter, oavsett om den sker IRL eller via nätet. Pat fick med web-aspekten genom att ge smÃ¥ tips om bra tekniska lösningar och genom nedslag i nÃ¥gra lyckade exempel i ett väldigt föredrag som var väldigt trevligt men som alltsÃ¥ inte gav jättemycket nytt. Vilket antagligen är nÃ¥got som gör det till ett bra key-note…

Vill passa pÃ¥ och lyfta fram Pats källpluralismpunkt som gÃ¥r ut pÃ¥ att man ska använda sig av flera olika källor. Har hört att studentkÃ¥ren pÃ¥ KTH (THS) en gÃ¥ng i tiden lyckades driva igenom en policy att lärare inte fÃ¥r använda kurslitteratur som de har skrivit själva, i alla fall inte som den enda källa. Detta eftersom studenterna dÃ¥ fÃ¥r likadan genomgÃ¥ng av kursinnehÃ¥llet bÃ¥de frÃ¥n lärare och kurslitteratur, vilket förhoppningsvis inte sker om inte läraren har skrivit boken (självklart gäller inte detta ett till ett-förhÃ¥llande fullt ut Ã¥t bÃ¥da hÃ¥llen). Tänkte avsluta med en frÃ¥ga: är detta nÃ¥gonting som är värt att driva för oss studenter eller spelar det egentligen inte nÃ¥gon roll? Känns ibland som nÃ¥got vettigt och ibland som väldigt onödigt…

Avslutar med att tacka arrangörerna för en kul kväll igår. Tack även till de deltagare som jag fick möjlighet att diskutera pedagogik med, det finns väldigt många intressanta perspektiv att ta del av i Kalmar för tillfället.

/Tomas Ö

maj 8, 2008 at 8:54 f m Lämna en kommentar

Nätlärandets upplägg

var på Jan Herrringtons föräsning som skulle sändas via internet. tyvärr fungerade inte detta, men en back up fanns. de som i detta läge inte är positiva till nätlärandet fick troligen vatten på sin kran, samtidigt som det visades på att allt inte kan fungera perfekt och att det finns lösningar på allt!

Jan har gjort en stor undersöknig där hon studerat hur en närbaserad undervisning kan se ut för att ge studenterna en autentisk upplevelse i sitt lärnade. Mycket av det som visades upplever jag finns i skolan redan. Det som var intressatn var att hon föresprÃ¥kade sammarbete mellan studenterna även pÃ¥ nätet för att en djupinlärning ska kunna ske. Att hämta sin kunskap frÃ¥n böcker/textbaserat ger endast en ytlig inlärning, vilket jag känner igen frÃ¥n den ”vanliga” högskolan. det kan vara nÃ¥got att tänka pÃ¥ även i den kontexten.

/Ã…sa

maj 8, 2008 at 8:17 f m Lämna en kommentar

Äldre inlägg Nyare inlägg


Kategorier

  • Webbplatser

  • Feeds


    Följ