Ny dag börjar med källpluralism
maj 8, 2008 at 8:54 f m tomaslund Lämna en kommentar
Har precis lyssnat på key-note-föredraget av Jan Herrington, ”Web environments and authentic learning”. Tyvärr fungerade inte tekniken riktigt så istället för att se en direktsänd Jan fick vi nöja oss med en förinspelad version. Detta tyckte jag fungerade helt ok men med den negativa effekten att publiken inte kunde ställa några fågor efteråt.
Föredraget handlade mycket om hur man konstruerar vettiga uppgifter för studenterna med hjälp av webteknik. De faktorer som hon nämnde för att en uppgift ska bli vettig bestod av autentisk kontext, att kunskap ska produceras och inte bara reproduceras, tillgång till experters tankar och tillvägagångssätt, källpluralism, samarbete studenter emellan m.m. Detta känns som väldigt allmänna faktorer som behövs för att konstruera vettiga uppgifter, oavsett om den sker IRL eller via nätet. Pat fick med web-aspekten genom att ge små tips om bra tekniska lösningar och genom nedslag i några lyckade exempel i ett väldigt föredrag som var väldigt trevligt men som alltså inte gav jättemycket nytt. Vilket antagligen är något som gör det till ett bra key-note…
Vill passa på och lyfta fram Pats källpluralismpunkt som går ut på att man ska använda sig av flera olika källor. Har hört att studentkåren på KTH (THS) en gång i tiden lyckades driva igenom en policy att lärare inte får använda kurslitteratur som de har skrivit själva, i alla fall inte som den enda källa. Detta eftersom studenterna då får likadan genomgång av kursinnehållet både från lärare och kurslitteratur, vilket förhoppningsvis inte sker om inte läraren har skrivit boken (självklart gäller inte detta ett till ett-förhållande fullt ut åt båda hållen). Tänkte avsluta med en fråga: är detta någonting som är värt att driva för oss studenter eller spelar det egentligen inte någon roll? Känns ibland som något vettigt och ibland som väldigt onödigt…
Avslutar med att tacka arrangörerna för en kul kväll igår. Tack även till de deltagare som jag fick möjlighet att diskutera pedagogik med, det finns väldigt många intressanta perspektiv att ta del av i Kalmar för tillfället.
/Tomas Ö
Entry filed under: Uncategorized. Tags: .
Trackback this post | Subscribe to the comments via RSS Feed