Om studenters lärande i fokus. Men har vi kommit dit?

maj 8, 2008 at 10:13 f m 1 kommentar

Denna session handlade om just vad lärare gör när studenters lärande står i centrum. Från att lärarna ”ugåtts” med lärandet med studenter som publik har det nu övergått till att studenterna själva ska umgås med lärandet.

Efter att Jakob Donnér och Gudrun Edgren kort presenterat ämnet och övergick sessionen till en diskussion med åhörarna. Det centrala diskussionsämnet var just hur lärarna ska bära sig åt för att kunna möta studenterna i denna övergång, dvs. skapa och bevara relationen? Hur ska övergången gå till? och hur ska lärarna nå studenternas åsikter?

Att det handlade om en övergång från traditionell undervisning till att kunna släppa kontrollen till studenterna och locka fram förmågan att ta till sig av studenternas åsikter var många överens om. Men det diskuterades även om en viktig relation och samspel mellan studenter och lärare och vilken betydelse en kontirnuerlig utvärdering kan få. Även om sessionen handlade om lärarens roll när studenterna NU står i fokus diskuterades det kanske framför allt hur vi ska komma dit, dvs att kunna sätta studenternas lärande i fokus och hur detta ska gå till.

Ett antal positiva erfarenheter dök upp under diskussionen var bland annat en student under en kurs upplevt just hur läraren kontinuerligt bjöd studenterna till diskussion om just hur lärandet fungerade. Efter varje föreläsning eller seminarium hölls en muntlig utvärderande diskussion där nya förslag på lärandeupplägg diskuterades och testades under kommande träffar. Träffarna och relationen uvecklades under hela kursen och blev i slutet enligt både lärare och studenter mycket lyckad. Det positiva och det som enligt studenten ledde till att lärare och studenter kom till ett lyckat resultat var helt enkel den muntliga och kontinuerliga utvärderingen och att läraren verkligen tog till sig och därigenom gjorde små direkta förändringar som successivt blev bättre och bättre.

Det finns säkert fler spännande idéer på hur en bra relation mellan student och lärare kan främjas och hur studentens lärande kan sättas i fokus?

/Fanny 

Entry filed under: Uncategorized. Tags: .

Studenter i fokus, är det klokt? Hur kombinera gestaltning och vetenskaplighet?

1 kommentar Add your own

  • 1. Jonas Paulsson  |  maj 8, 2008 kl. 10:37 f m

    Tyvärr upplevdes tiden för diskussion för kort. Sessionen har en föreslagen fortsättning som sk. sponatan session kl 13:45 till 14:15… men vilken dag eller sal står inte…

    Svara

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Kalender

maj 2008
M T O T F L S
« Apr    
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  

Most Recent Posts


Följ

%d bloggare gillar detta: