Pedagogik – eller inte? Eller?
maj 8, 2008 at 4:03 f m miahlin Lämna en kommentar
Jag har hittills lutat åt åsikten att pedagogik inom högskolan egentligen är ganska onödigt, eftersom högre studier innebär ett högre mått av självständighet och studentansvar än inom grundskole – och gymnasievärlden. Den specifika ämneskunskapen står i fokus och så länge läraren har koll på den och studenterna förmår tillgodogöra sig den torde målet i princip vara nått. Min åsikt i det här fallet kan också ha något att göra med att jag studerat tillsammans med lärarstudenter vars pedagogiska moment gick under namnet flumkurser…
Men några som fick mig, kanske inte att helt och hållet ändra åsikt, men väl att tänka om, var Maja Elmgren och Ann-Sofie Henriksson. De arbetar som pedagogiska utvecklare på högskolepedagogiska kurser, d v s de undervisar lärare om lärande. Ett dilemma som de mötte var att lärarna/studenterna i början hellre ville stödja sig mot någon slags pedagogisk mirakelteori än att använda sina egna erfarenheter som resurser. Och det var där jag började fundera. Hittills har jag betraktat pedagogik som ett medel att hjälpa studenten att lära in, men det kan ju faktiskt lika gärna vara ett medel att hjälpa läraren att lära ut. Något att luta sig emot tills h*n funnit sig tillrätta i sin yrkesroll. Och så länge ändamålen helgar medlen… eller hur är det man brukar säga?
//Mia
Entry filed under: Uncategorized. Tags: .
Trackback this post | Subscribe to the comments via RSS Feed