Åtta olika teman är tänkta att inspirera till olika slags bidrag
till NU2012. I punkterna som följer efter rubrikerna ger vi
exempel på möjliga inslag.
1. Lärande för hållbar utveckling – grönt, gränslöst, gratis?
- • Komplexa problem och nya kunskaper
• Öppna och delade utbildningsresurser
• Tillgänglighet och öppenhet i högre utbildning
• Samverkansformer för hållbar utveckling
• Resursutnyttjande och miljöaspekter i högre utbildning
2. Design av lärandemiljöer
- • Virtuella och fysiska lärandemiljöer
• Campusutbildningens utmaningar
• Studentcentrerat, flexibelt och transformativt lärande
• Stöd för kommunikation, skrivande, simulering och laboration
• Sociala media i högre utbildning
• Alternativa examinationsformer
3. Den globala utbildningen
- • Kulturella dimensioner i globala utbildningar
• Gemensam kunskapsutveckling och lärande
• Interkulturell pedagogik – heterogenitet som utgångspunkt för lärande
• Mobil teknologi och infrastruktur för lärande
• Den bilaterala kurs- och programutvecklingens utmaningar
• Språk - engelska som undervisningsspråk
4. Handledning - med den lärande i fokus
- • Handledning från grund- till forskarnivå
• Mentorskap, coaching, praktikhandledning och
kollegiehandledning
• Handledning i olika former och konstellationer
• Akademiskt skrivande
• Handledningens organisering och kontext
5. Kreativa och konstnärliga kompetenser
- • Att bedöma kreativa och konstnärliga lärandeprocesser
• Gränslösa kunskapsformer och innovation i utbildning
• Entreprenörskapets pedagogiska dimensioner
• Spel- och upplevelsebaserade undervisningsformer
• Tvär- och interdisciplinära undervisningsområden
6. Vetande och vetenskap
- • Utbildning på vetenskaplig och konstnärlig grund
• Att balansera undervisning och forskning
• Mot en akademisk lärarprofession - Scholarship of Teaching
and Learning
• Metrik och peer-review som bedömningskulturer
• Aktuella högskolepedagogiska forskningsfrågor
7. Professioner och kompetenser – vad sätter gränserna?
- • Omvandling och förnyelse i professionsutbildning
• Arbetsintegrerat lärande och samverkansformer för
kompetensutveckling
• Validering och vägledning
• Anställningsbarhet och utbildningars användbarhet
• Verktyg och metoder för utveckling av professionsutbildning
8. Kärnvärden och kvalitetsutveckling i akademin – i skön
förening?
- • Mäta, bedöma, kvalitetssäkra – utvärderings- och reformarbete
• Högskoleutbildningens mål, syften och värden
• Strategier och organisering för pedagogisk utveckling
• Kursplaneutveckling och examination genom Bologna
• Europeisering och transnationell styrning av högre utbildning
Sidansvarig: Olof Siverbo
Sidan uppdaterades: 13 sept 2012