Begreppsförvirrat Bologna som tappat sikte på målen?

Under eftermiddagen kan vi som deltar i konferensen välja att delta i en rad olika spår (Se Detaljprogrammet i pdf ). Jag valde att följa ”Breddad rekryterng och det universella universitetet”, där Åsa Lindberg-Sand är först ut på temat ”Löftena kunna ej svikas? Läranderesultat som verbal utfästelse om en överenskommelse mellan mål, bedömning och resultat i högre utbildning”.

Hittills har hon kommit med två saker, som båda är relativt nya för mig. Dels har hon visat hur begreppsförvirring råder kring begreppet ”Learning outcomes” – handlar det om MÅL eller handlar det om en beskrivning av faktiska kunskaper/kompetenser.

Känns väldigt uppenbart när hon satt fingret på det, men det var inget jag hade tänkt på tidigare. Kanske inte så där ohyggligt avgörande eller intressant ändå.

Hennes tankar kring hur Bologna har blivit likställt med en läroplansreform känns viktigare. Jag har länge känt att Bolognaprocessen har blivit en administrativ reform med liten faktiskt betydelse för undervisningen åtminstone på kort sikt.

Förhoppningsvis leder det på lång sikt till att vi får den genomgripande förändring av högre utbildning som Bologna skulle syfta till, men just nu känns implementeringen av Bologna för mig mest som en kosmetisk ändring av det vi hela tiden haft.

/manne