Begreppsförvirrat Bologna som tappat sikte på målen?

maj 7, 2008 at 1:27 e m 3 kommentarer

Under eftermiddagen kan vi som deltar i konferensen välja att delta i en rad olika spår (Se Detaljprogrammet i pdf ). Jag valde att följa ”Breddad rekryterng och det universella universitetet”, där Åsa Lindberg-Sand är först ut på temat ”Löftena kunna ej svikas? Läranderesultat som verbal utfästelse om en överenskommelse mellan mål, bedömning och resultat i högre utbildning”.

Hittills har hon kommit med två saker, som båda är relativt nya för mig. Dels har hon visat hur begreppsförvirring råder kring begreppet ”Learning outcomes” – handlar det om MÅL eller handlar det om en beskrivning av faktiska kunskaper/kompetenser.
Känns väldigt uppenbart när hon satt fingret på det, men det var inget jag hade tänkt på tidigare. Kanske inte så där ohyggligt avgörande eller intressant ändå.

Hennes tankar kring hur Bologna har blivit likställt med en läroplansreform känns viktigare. Jag har länge känt att Bolognaprocessen har blivit en administrativ reform med liten faktiskt betydelse för undervisningen åtminstone på kort sikt.
Förhoppningsvis leder det på lång sikt till att vi får den genomgripande förändring av högre utbildning som Bologna skulle syfta till, men just nu känns implementeringen av Bologna för mig mest som en kosmetisk ändring av det vi hela tiden haft.

/manne

Entry filed under: Högskolepedagogik. Tags: .

Bokningskrångel Intressant om mångfald

3 kommentarer Add your own

  • 1. tomaslund  |  maj 7, 2008 kl. 4:02 e m

    Håller inte riktigt med om att begreppsförvirringen kring ”Learning outcomes” inte är avgörande (även om jag låter det vara osagt om det är ohyggligt avgörande). Framförallt om den Brändströmska utredningen får ordentligt genomslag och utvärderingar av mål ska genomföras alltmer i framtiden. Det intressanta ligger i att det finns olika typer av lärandemål: förväntade, bedömda och faktiskta. I verkligheten behöver de faktiska målen inte alltid innefatta samtliga mål i de andra två kategorierna, men det är å andra sidan rätt troligt att de går utöver dessa. Ska då mätningar av hur studenter når målen begränsas till de förväntade? Eller ska vi kanske öppna upp för att det finns andra mål som är nog så viktiga? Mål som med största sannolikhet är väldigt svåra att mäta?

    /Tomas Ö

    Svara
  • 2. manneg  |  maj 8, 2008 kl. 6:54 f m

    Fast jag är inte av uppfattningen att dom lärandemål som blivit resultatet av högskolereformen är lätta att mäta. Det handlar snarast om den typen av semiabstrakta mål som verkar eftersträvas, och den förenkling/kvantifiering som ska göras ligger mer i bedömningsformen/examinationen än i målets formulering som sådant.

    Om målen reduceras till att bli hårt konkretiserade kvantifierbara faktorer i framtiden så får ni givetvis rätt i att det här är en viktig diskussion, men jag tror inte det kommer att gå så långt.

    /manne

    Svara
  • 3. tomaslund  |  maj 8, 2008 kl. 8:04 f m

    Nej, risken är väl att utvärderingarna fortsätter att fokusera på hur de olika lärosätenas förutsättningar ser ut genom att studera nyckeltal. Ett viktigt nyckeltal tycker jag dock är vad studententerna faktiskt får med sig från sin utbildning, oavsett hur bra biblioteket är osv.
    Å andra sidan vill jag inte heller helt släppa att målen ska vara någorlunda konkreta – de ska ju åtminstone vara examinerbara. Även om det inte finns ett likhetstecken mellan mätbarhet och examinerbarhet så ska studenter nå upp till samtliga (förväntade) mål för att det ska fylla den funktion som man har tänkt sig (de riktar sig ju även mot avnämare osv.)
    Att då inte försöka kolla på detta i framtida utvärderingar känns dumt. HSV, eller vem det nu blir som gör utvärderingarna, kan helt enkelt inte missa den här chansen. Och då återkommer frågan: borde inte de faktsikta lärandemålen vara väldigt intressanta?

    Svara

Lämna ett svar till manneg Avbryt svar

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Kalender

maj 2008
M T O T F L S
« Apr    
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  

Most Recent Posts


Följ

%d bloggare gillar detta: